آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
فلسفه پوشش در اسلام

فلسفه پوشش در اسلام

شنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴ ق.ظ

فلسفه پوشش در اسلام

نویسنده : سلطان علی نایبی 

پوشش در اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است از نوع پوشش در حین نماز که مقدار واجبش در کتب فقهی ذکر شده است و نوعی پوششی که در اجتماع یک فرد مسلمان از خود به نمایش می گذارد مبتنی بر این که لباس شهرت نباشد،جلب توجه نکند،مردان لباس زنان را نپوشند همچنین بر عکس...

مهمترین مساله در پوشش اسلامی رعایت کردن «فرهنگ جامعه اسلامی» به صورتی که این پوشش علاوه بر زیبایی و ساتر تن بودن،مخالفتی با ارزش های ناب اسلامی نداشته باشد،گران بودن لباس در «اسلام» محوریت ندارد بلکه «تمیز بودن» و «مناسب با شئونات اسلامی بودن» ملاک اصلی است.

جناب سعدی شیرازی می فرماید:

تن آدمی شریف است به جان آدمیت        نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

لباس ساتر تن است،ابریشمی و حریری بودن آن،ارزش انسان را والا نمی کند.

گویند بهلول در یک مهمانی اشرافی شرکت کرد خدمتکاران مانع ورود او شدند چون لباسی کهنه و مندرس بر تن داشت،بهلول رفت لباسی گران قیمت را قرض نموده و وارد مجلس شد و هنگام غذا خوردن ،غذا را در آستینش قرار می داد و می گفت: بخور! خوش مزه است!کسی پرسید چرا چنین می کنی؟ وی گفت: شما به خاطر این لباس مرا در مجلس مهمانی راه دادید،دلیل ورودم این لباس بود نه شخصیت من پس سزاوار است همین لباس از این غذاها بخورد نه من.

به رغم همه مخالفت‌ها، برای بسیاری از زنان مسلمان، حجاب نماد مقاومت زنان در برابر فرهنگ تحمیل شده به جهان اسلام به شمار می‌رود و اکنون در بین زنان مسلمان، به خصوص مسلمانان ساکن در کشورهای غربی، حجاب نماد دین داری، اسلام گرایی، سازگاری آموزه‌های اسلامی با دنیای مدرن و نفی فرهنگ غرب است/دایرةالمعارف زنان فرهنگهای اسلامی، ج۱، ص۳۰۱ـ ۳۰۲، ۴۴۰ـ۴۴۱، ج۲، ص۲۹۰، ج۳، ص۳۹۸ـ ۳۹۹، ج۴، ص۴۰.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه