آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
«دولت فراگیر در افغانستان، شاخص‌ها و راهکارها»

مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار کرد

نشست علمی «دولت فراگیر در افغانستان، شاخص‌ها و راهکارها»

گروه خبر: نشست علمی «دولت فراگیر در افغانستان، شاخص‌ها و راهکارها» به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سلطان علی نائبی، دانش پژوه دوره دکتری علوم سیاسی، سیر شکل گیری دولت در افغانستان و معایب و نواقص آن را برشمرد.

 

وی دو الگوی دولت سازی بیان کرد:

دولت سازی از درون: که به دو قسمت «قرارداد اجتماعی» و «ارگانیک» تقسیم می شود.

دانش پژوهش دوره دکتری علوم سیاسی خاطرنشان ساخت: الگوی اول، هابز است، که نگاهی ابزارگونه به سیاست دارد و الگوی دوم هگل است که نگاهی ارگانیک و اندام وار به سیاست دارد.

وی افزود: در دولت سازی درونی، چهار فرمانروا شامل احمد خان ابدالی، دوست محمد خان، عبدالرحمن خان، امان الله خان ناکام بودند. دلیل اصلی اندام وار نبودن حکومت، تعلق سیاسی به قوم پشتون و نادیده انگاشتن حقوق اولیه مدنی اقوام دیگر بود؛ از این رو، روح دولت- ملت هیچ گاه در افغانستان شکل نگرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نائبی الگوی دیگر را «دولت سازی از بیرون» برشمرد و اظهار داشت: انگلیس با شاه شجاع، شوروی با نظام کمونیستی از حفیظ الله امین تا دکتر نجیب و امریکا برای تسلط بر جهان سوم، شروع به دولت سازی از بیرون کشورها کردند که در مورد عراق و افغانستان ناموفق بود.

سخنران نشست، با اشاره به راه حل دولت فراگیر در افغانستان، ابراز کرد: دولت سازی، اندام وار است. پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله) نیز دولت سازی را ورای تعلق قومی بر مبنای  عدالت، تقوا، شایسته سالاری وشریک ساختن همه اقوام در قدرت سیاسی بنا نهادند.

وی، با بیان اینکه راه حل تشکیل دولت فراگیر نیز موارد چهارگانه ای است که پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) فرمودند، بیان نمود: امارت اسلامی طالبان نیز باید امور یادشده را در دولت سازی در نظر بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی، دانش پژوه دوره دکتری علوم سیاسی نیز به موانع شکل گیری دولت فراگیر از سال۱۷۴۷ اشاره کرد و چهار عامل را برشمرد: فامیل گرایی، خشونت، بی اعتمادی بین مردم و حکومت، استعمار .

وی در بخش راهکارهای شکل گیری دولت فراگیر نیز به عدالت محوری، قانونمداری، آزادی و امنیت اشاره کرد و سه الگوی ناموفق دولت سازی را هم نام برد: الگوی قبیله ای، الگوی غربی، الگوی امارت اسلامی.

منبع خبر: المصطفی نیوز   در اینجا  مشاهده کنید.

 

لینک خبر  المصطفی نیوز

لینک خبر سایت بشارت



منبع: www.arquran.blog.ir

http://hoda.miu.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=23&pageid=27722&newsview=123812

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه