آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
کودتای 1978 افغانستان (7ثور 1357)/ بخش اول : حکومت موجود


نویسنده: سلطان علی نایبی
قبل از پرداختن به کودتا به برخی امور اشاره می شود:
محمد داود خان
محمد داود در 18 ژوئیه سال 1909 م در شهر کابل زاده شد.

پس از پایان دبیرستان نظامی، در سال 1931م شامل فاکولته ی افسران اردو گردید. (فیاض، 1389: 199). در دهه های 1930 و 1940م وی در پست های گوناگونی ایفای وظیفه نموده است. در سال های 1949-1950 وزیر دفاع و از سال1953تا 1963 به عنوان نخست وزیر، اصلاحات بنیادی چون نهضت بانوان، اعمارشاهراه و تأسیس تعدادی کارخانه های بزرگ را پایه گذاری نمود(همان).
حکومت جمهوری
روز 26 سرطان سال 1352ش. رادیو افغانستان اخبار خود را طبق معمول آغاز کرد، اما بر خلاف روزهای دیگر دراین روز رادیو موزیک عسکری(نظامی) پخش می کرد، بعد از چند لحظه گوینده رادیو اعلام کرد که : «هموطنان گرامی توجهتان را به  بیانیه ی محمد داود خان فرزند صدیق افغانستان جلب می نمایم». محمد داودخان بیانیه ی خود را با سلام به خواهران و برادران عزیز و اعلام سقوط سلطنت آغاز کرد. وی در این بیانیه از نابسامانی های رژیم شاهی یادآوری کرد و به جهت اصلاح آن و پیشرفت مملکت در عرصه های مختلف وعده داد و رژیم جمهوری را به مردم افغانستان تبریک گفت. وی در این بیانیه کودتای خود را «انقلاب سفید» نامید(همان: 199-200). 
دوازده روز بعد از کودتای سردار محمد داود خان که پسر عموی شاه نیز بود، ظاهر شاه از روم ضمن یک اعلامیه،  استعفای خویش را اعلام نموده و رژیم جمهوریت را به رسمیت شناخت(همان: 204).

 

منابع:
-    فیاض، علی اکبر(1389). تاریخ معاصر افغانستان از احمد شاه درانی تا سقوط کمونیستها، مشهد، چاپ اول، مرکز چاپ و نشر المصطفی ص .

https://arquran.blog.ir/post/72

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه