آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
کودتای 1978 افغانستان (7 ثور 1357) / بخش دوم:  زمینه ها

کودتای 1978 افغانستان (7 ثور 1357) / بخش دوم: زمینه ها

يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰۶:۰۵ ب.ظ

کودتای 1978 افغانستان (7 ثور 1357) / بخش دوم:  زمینه ها

عامل کودتای 26سرطان

عامل اول: قدرت طلبی داود خان

قدرت طلبی داود خان عامل نخست می باشد. علائمی موجود است که وی در دوره صدارت و حتی پیش از آن هوای پادشاهی درسر داشته است(فیاض، 1389: 206-207).

عامل دوم حزب دموکراتیک خلق افغانستان

عامل دوم حزب دموکراتیک خلق افغانستان به ویژه گروه پرچم بود که از گذشته با سردار محمدداود مناسبات نزدیک داشت. گروه خلق و پرچم در گذشته با استفاده از خلأ قانونی، دست به سوی اردو دراز نموده، تعدادی از صاحب منصبان را جذب کردند(همان). از وقتی که داود خان احساس کرد کمونیستها در ساختار دولت او بیش از حد نفوذ کرده و برخی کارشکنی ها و کارهای خلاف از آنها سرزده، ضمن مسافرتی که به شوروی داشت، می خواست از برژنف بخواهد جلوی آنها را در افغانستان بگیرد اما با وی درگیر شده دست خالی برگشت(همان: 211-212).وی که نفوذ روز افزون و مداخلات مستقیم و غیرمستقیم روسها را از طریق احزاب وابسته به مسکو بیش از پیش احساس می کرد، در جهت تغییر سیاست و برون رفت از این وضعیت دست به کار شد. وی در این راستا سفرهای خود را به ممالک عربی آغاز کرد؛ از جمله به کشورهای عربستان سعودی، مصر، و لیبی مسافرت کرد و همچنان ضمن سفری به کشور ایران از سوی محمد رضا  شاه پهلوی وعده ی دومیلیارد دلار کمک دریافت نمود.(همان: 212)در ماه اسد سال 1355ش، بنا به دعوت «ذوالفقارعلی بوتو» داود خان به پاکستان سفر کرد. روسها که این سفرهای منطقه ای را زیر نظر داشتند به تشویش افتادند که افغانستان از دایره ی تسلطشان در حال خارج شدن است؛ لذا بیکار ننشسته، برای سقوط رژیم داود خان و ایجاد عوامل سقوط، دست به کار شدند(همان: 212-213).

منابع:
-    فیاض، علی اکبر(1389). تاریخ معاصر افغانستان از احمد شاه درانی تا سقوط کمونیستها، مشهد، چاپ اول، مرکز چاپ و نشر المصطفی ص .
 

https://arquran.blog.ir/post/73

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه