آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
کودتای 1978 افغانستان (7 ثور 1357) / بخش سوم: قیام کمونیست ها

آغاز قیام کمونیستها در افغانستان

قتل میر اکبرخبیر از اهالی لوگر و از اولین کسانی بود که در افغانستان به ایدئولوژی مارکسیستی- لنینستی گرایش پیدا کرد.

در ایجاد حزب دموکراتیک خلق فعالیت کرد. هنگام تحصیل در دانشکده نظامی (فاکولته حربی) به جرم توطئه علیه دولت دستگیر و زندانی شد. پس از آزادی از زندان در سال 1356ش با ببرک کارمل همکاری سیاسی نموده و به حلقه ی گروه او پیوست. در تضاد حزبی بین تره کی و ببرک جانب ببرک را گرفت. و در گروه پرچم علاوه بر این که یکی از رهبران آن بود، وظیفه ی تبلیغ حزب را در «اردو» و ارتباط با صاحب منصبان را بر عهده داشت؛ وظیفه ای که در حزب خلق بر عهده «حفیظ الله امین» بود(فیاضی، 1389: 215). 

درتاریخ بیست و هشتم حمل سال 1357ش میر اکبر خیبر در نزدیکی مطبعه ی دولتی پهلوی سرک عام ترور شد، در مورد قتل خیبر که به صورت مرموز اتفاق افتاد، پرچمی ها آن را به دولت داود خان نسبت دادند(همان: 215) هر چند که «حفیظ الله امین» نیز در مظان اتهام بود به دلیل رقابتی که باوی داشت و جلوانداختن کودتا که قرار بود در ماه اسد صورت گیرد(همان).

بعد قتل او سران دو حزب خلق و پرچم در ششم ثور دستگیر شدند. حفیظ الله امین قبل از دستگیری موفق شد در مدت چند ساعت فرمان کودتا را صادر کند(همان: 217-218)

صبح روز بعد ، در 7ثور 1357 کودتاچیان موفق شدند (به کمک هواپیماهای میگ شوروی که تانکهای دولتی را منهدم می کرد) با تانک و افراد پیاده وارد ارگ شده و سردار داود خان را همراه برارد و اعضای خانواده اش از بین ببرند(همان: 218).

روز سه شنبه 12 ثور 1357ش ، «حزب دموکراتیک خلق افغانستان» اعلام موجودیت کرد و نورمحمد تره کی به عنوان رئیس دولت و رئیس «شورای انقلاب» و «ببرک کارمل» به عنوان معاون اول تعیین شد و نیز:

- وزیر خارجه حفیظ الله امین

-وزیر دفاع: دگروال عبدالقادر خان

- وزیر پلان( برنامه ریزی) : سلطان علی کشتمند و...

 

منابع:
-    فیاض، علی اکبر(1389). تاریخ معاصر افغانستان از احمد شاه درانی تا سقوط کمونیستها، مشهد، چاپ اول، مرکز چاپ و نشر المصطفی ص .

https://arquran.blog.ir/post/74

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه