آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

آرمانشهر قرآنی

جامعه آرمانی قرآن کریم

سلام خوش آمدید
جایگاه دانشمندان از منظر قرآن

جایگاه دانشمندان از منظر قرآن

پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۲:۴۶ ق.ظ

تدوین: سلطان علی نایبی

قرآن کریم،درباره انسان، نخست از کرامت و فضیلت الهی او برهمه یا بیشتر مخلوقات خداوند سخن می گوید و چنین می فرماید:« ولقد کرّمنا بنی ادم و حملناهم فی البرّ و البحر ...».[1] شایان گفتن است که خداوند برخی از افراد را  از دایره انسانیت بیرون رانده و همتای حیوانات و پست تر از آن ها قرار داده است که :«أولئک کالأنعام بل هم أضلّ».[2] بنابراین آنها از شمول بحثِ کنونی به کلی خارج اند.ولی دیگر انسان ها که از کرامت و فضیلت،بهره ای دارند،دارای درجات متفاوت و مرتبه های غیر یکسان هستند.

در این میان سخن از انسان های برجسته ای است که خداوند بر آنان منّت گذارده :«یمنّ علی من یشاء من عباده». و ازمیان جامعه بشری آن ها را برگزیده است:«ألله یجتبی إلیه من یشاء»[3]؛ «واجتبیناهم و هدیناهم الی صراطٍ مستقیم».[4] این برجسته ترین انسان ها،همان پیامبران خدایند که مورد انعام و هدایت ویژه الهی قرار گرفته اند:«أولئک الّذین أنعم الله علیهم من النّبیین من ذرّه آدم ...».[5] انبیای الهی نیز خود دارای مرتبه های مختلف اند و خداوند بعضی را بر بعض دیگر برتری بخشیده است، که«ولقد فضلّنا بعض النّبییّن علی بعض».[6]

بزرگ ترین و برجسته ترین آیه خداوندی،وجود مقدس رسول خداo است و این حقیقت، درباره اهل بیت وعترت پیامبر نیز که با او در مقام نورانیت دارای اشتراک نوری هستند و همگی از نور واحدند،صدق می کند و بر اساس همین یگانگی،امام امیرالمؤمنین می فرماید: برای خداوند،آیتی بزرگ تر از من نیست:«مالله عزّوجلّ آیهٌ  هی أکبر منّی».[7]

اما درباره انسانهای عادی،خداوند در قرآن کریم،دو سلسله تفاوت را بیان کرده است.یک دسته،ازاین تفاوت ها نه به دست انسان است و نه در صورت دسترسی،معیار فضیلت و کمال او به حساب می آید،مانند توزیع رزق،امکانات مادی،توان کار و... که این امور در بعضی از انسان ها کمتر است و در بعضی،بیشتر.اگرهمه افراد دارای استعداد همسان باشند و مثلاً به پزشکی و کشاورزی و یا صنعت روی آورند،نظام جامعه،مختل و زندگی انسانی با مشکل روبرو می شود.از این رو خدای سبحان در بخشی ازآیات قرآن،می فرماید:« وهو الّذی جعلکم خلائف الأرض ورفع بعضکم فوق بعضٍٍٍ درجاتٍ لیبلوکم فی ما اتئکم».[8]

اما یک سلسله از امور در حیات انسانی،مطرح است که معیار برتری و فضیلت و رفعتِ واقعی بشر به شمار می رود.علم همراه با ایمان از جمله این فضیلت ها ست که جان انسان را شکوفا می کند و درجاتی برتر از دیگران را برای مؤمن عالم به ارمغان می آورد،چنان که قرآن کریم می فرماید:«یرفع الله الّذین امنوا منکم و الّذین اُتوا العلم درجاتٍ».[9] یعنی خدای سبحان مؤمن ها را به یک درجه و مؤمنان دانشمند را به چندین درجه،برتری و رفعت می بخشد.

صرف ارتفاع و بالارفتن در امور دنیا یک برجستگی کاذب است،هر چه انسان در این دنیا پیش روی می کند و در پست و مقام و مال،جلوتر می رود،انحصار طلبی و افزون خواهیش بیشتر می شود و در این حال،رسیدن دیگران را به جایگاه خود بر نمی تابد و در صورت توان،جلوگیری می کند.این یک رفعت مذموم و ناپسند است.

ارتفاعی ممدوح و محمود است که وقتی انسان بر فراز آن،منظر ه های الهی را می نگرد و در لذّتی ملکوتی فرو می رود،ندا می دهد و دیگران را نیز بدانجا فرا می خواند.انسانی که به این رفعت،دست می یابد،«رائد» خوانده می شود که پیشاپیش قافله ها سبک بال و شتابان حرکت می کند.رسول خداo و عترت او‰ رائدان امت اسلامی اند .

عالم با عمل نیز که وارث پیامبر وعترت اوست،به عنوان رائدی برای مؤمنان،حرکت می کند و به طرف قلّه کمال بالا می رود و آن گاه که قله های بلندی را فتح کرد و به درجاتی والا دست یافت،دیگران را هم به سوی آن رفعت ملکوتی دعوت می نماید و این،مقامی است که از یک سو شیرین و لذت بخش است و از سویی دیگر،تلخی برکنار شدن و حسرت بازنشسته گشتن ر در پی، ندارد.

عزیزانی که در این مسیر،گام می نهند و برای ورود به حلقه«الّذین اُتوالعلم »[10] و رسیدن به درجات بلندِ عالمان با ایمان، راه حوزه های علوم اسلامی را در پیش می گیرند،باید بکوشند که خود را ارزان نفروشند و از جوانی،بلندای قلّه ای را برگزینند که پایین آمدن، در کارش نباشد و به مقام وموقعیتی بیندیشند که عزل وکناره گیری به دنبالش نیاید.در غیر این صورت،اگر شیطان،به رفعت خواهی ما رخنه کرد و شهرت و القاب و نام و نشان و امور بی ارزشی از این دست را درنظر ما آراست،ابتدا شامّه ملکوتی ما دچار اختلال می شود و سپس از استشمام بوی بدِ مُردارهای اخلاقی،ناتوان می مانیم و عمر خویش را در پی آن ها بر باد می دهیم.

حوزه های علوم دینی،گذرگاهی ملکوتی است که باید از این سوی آن با طراوت جوانی و سلامت اخلاقی وارد شد و از آن سو علامه امینی،علامه طباطبایی،شیخ انصاری،شهید اوّل و ثانی و گوهرِیک دانه ای چون امام خمینی(رضوان الله علیهم اجمعین) خارج شد.هم آنان که هریک،جامعه ای را نورانی کردند و در پی خویش،انسان های فراوانی را به قلّه های بلند انسانی فرا خوانده و بالا بردند.

منبع: کتاب صورت و سیرت انسان در قرآن،تألیف استاد فرزانه آیت الله جوادی آملی حفظه الله.

 

[1] - سوره إسراء،آیه70.

[2] - سوره اعراف،آیه179.

[3] - سوره شوری،آیه13

[4] - سوره انعام،آیه87.

[5] - سوره مریم،آیه58.

[6] - سوره إسراء،آیه55.

[7] -کافی،ج1،ص207،ح3.

[8] - سوره انعام،آیه165.

[9] - سوره مجادله،آیه11.

[10] - سوره مجادله،آیه11.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آرمانشهر قرآنی

آرمانشهر قرآنی
یک شهر رؤیایی نیست
بلکه تحقق آرمان است.
تحقق هدفی والاست؛
و بشر،
هنگامی که به وحی نیازمند شد و به قرآن نیازمند شد،
آرمان خود را در «قرآن» جستجو می کند.

پیام های کوتاه